Despre Jantele din Aliaj
Componentele unei jante din aliaj
Bolt (Pitch) Circle Diameter / Bolt Hole Pattern
Diametrul cercului prezoanelor / Dispunerea prezoanelor
Indica the diametrul cercului pe care sunt dispuse prezoanele pe butucul rotii si de cate prezoane are nevoie janta pentru fixare.
Centrebore Diameter
Diametrul gaurii centrale
Pentru flexibilitate maxima, AEZ foloseste inele reductoare, astfel incat o janta sa poata avea mai multe diametre ale gaurii centrale (in functie de modelul masinii), folosind un sistem de inele de adaptare.
Offset (ET)
Deport
Este distanta la care se gaseste suprafata de motaj fata de centrul jantei (vazuta din lateral). Aceasta masuratoare este foarte importanta, deoarece determina pozitionarea rotii pe masina.
Rim Width
Latimea jantei
Este latimea masurata intre cele doua buze ale jantei. Se refera la latimea nominala a jantei.
Hump
Cocoasa
Cand fortele laterale actioneaza cu putere asupra rotii (de exemplu, in curbe), cocoasele contribuie la mentinerea anvelopei in pozitia corecta, evitandu-se astfel posibile pierderi de presiune a aerului.
Exista un numar mare de forme ale acestor cocoase.
Key wheel indicators
Indicatori principali
de exemplu, 7.5Jx17H2
7.5... Latimea nominala
J....... Tipul buzei
17.... Diametrul nominal
H2.... Dubla cocoasa (design individual)
Testele TUEV
De fapt, chiar fiecare janta produsa de AEZ trece prin teste TUEV, garantand siguranta in trafic pentru multi ani. Cele mai importante teste TUEV sunt:
- Testul de uzura
- Testul de rulare
- Testul de impact
- Testul de condus
Testul de uzura
Acesta simuleaza fortele laterale care afecteaza janta in conditiile in care este condusa in viraje. Fiecare janta este fixata cu flansa la un inel de tensiune si supusa unei presiuni rotative care se propaga in intreaga suprafata de montaj.
Testul de rulare
In acest test, janta este verificata pentru stresul inregistrat in timpul rularii in linie dreapta sau curba.
Testul de impact
Testul simuleaza impactul jantei cu o piatra. Un ciocan este folosit de doua ori, pentru lovirea unui brat si a supapei.
Test de condus
Testul presupune testarea jantei pe fiecare vehicul de pe piata. Testul verifica si offset-ul (decalajul), anvelopele si eventualele modificari de caroserie.
Folosirea pe timp de iarna
Este stiut... nici o janta nu este produsa exclusiv pentru folosirea pe timp de iarna. Capacitatea ei de a fi folosita iarna in conditii optime (trebuie sa reziste la sare, substante chimice si pietricele) este data de calitate si de rezistenta stratului protector (a lacului folosit).
AEZ practica o finisare cu adevarat speciala, dezvoltata in mod expres pentru a face fata cu brio conditiilor aparte din anotimpul rece.
Obiectivul a fost sa se gaseasca un compromis ideal intre duritate si elasticitate, efectul fiind o reactie optimizata la impact. Exista mai multe metode nestandardizate pentru testarea proprietatilor, cea mai dura dintre ele fiind cunoscuta sub numele de "caderea Jaguar": un piulita tip M8 este lasata sa cada de la o inaltime de 4 metri, printr-un tub, astfel incat sa loveasca janta. Lacul nu trebuie sa se ciobeasca.
Protectia la sare
Toate jantele AEZ trebuie sa treaca testul spryului sarat. In acest test, finisajul exterior este zgariat si apoi udat cu o solutie acida, intr-un container din plastic, pentru aproximativ 300 de ore. Testul demonstreaza repede cat de mare este calitatea prelucrarii, pentru ca finisajul "infloreste" unde lacul sau vopseaua are defecte sau e de slaba calitate.
Lanturile de zapada
In principiu, lanturile, atunci cand sunt montate corespunzator, nu reprezinta o problema pentru jantele AEZ. In functie de vehicul, AEZ are grija sa mentioneze posibilitatea de montaj a lanturilor in certificarea TUEV.
Curatarea, ingrijirea si depozitarea jantelor din aliaj
Pentru curatarea jantelor au fost concepute o serie de substante si materiale textile dedicate. Substantele chimice agresive sau necunoscute nu trebuie folosite sub nici o forma, pentru ca pot degrada si aspectul, dar si modul in care jantele reactioneaza in timp la factorii externi.
In timpul depozitarii (pentru jantele de schimb vara sau iarna), ele trebuie curatate si tinute intr-un loc uscat.